خانه / مدیریت و تبلیغات - درویش زاده / 📌راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ(قسمت دوم)
عضویت در کانال

📌راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ(قسمت دوم)

گام چهارم: خلق یک جریان خودکار

همانطور که پیش‌تر گفتم بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل امکان ایجاد جریان خودکار ارسال ایمیل را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید پس از دریافت آدرس ایمیل و پذیرفتن مشترک جدید، برای آنها در زمان‌های معین ایمیل بفرستید. اما تا پیش از اینکه شلوغی کارتان باعث فراموش کردن ارسال نامه‌ها شود، با استفاده از خدمات خودکار ایمیل از ارسال ایمیل‌ها در فاصله‌ی زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و… مطمئن شوید.
با استفاده از این خدمات می‌توانید مطمئن باشید مشترکین‌ پس از ثبت نام در زمان‌های معین از طرف شما ایمیل دریافت می‌کنند. همچنین با تنظیم زمان مناسب نه مشترکین را با انبوه ایمیل‌های‌تان کلافه می‌کنید و نه به دلیل فاصله‌ی زیاد بین نامه‌ها باعث فراموش شدن خودتان می‌شوید.

گام پنجم: گروه‌بندی مخاطبان

 

اکنون باید مخاطبان خود را به روش‌های خاصی دسته‌بندی کنید. مثلا شاید بهتر باشد برای مشترکینی که از طریق برنامه‌ها یا سایت‌های واسطه فرم اشتراک را پر کرده‌اند، یک ایمیل پیگری برای ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی محصول‌تان و ویژگی‌هایش بفرستید.
بخش‌بندی مشترکین بر اساس اطلاعات و مشخصاتی که از آنها دارید باعث می‌شود پیامی که برای‌شان می‌فرستید مناسب‌تر، خاص‌تر و در نتیجه میل به خواندن آن بیشتر شود.


می‌توانید مشترکین را بر اساس واکنش‌ آنها نسبت به ایمیل‌های‌تان بخش‌بندی کنید اما معیارهای بسیاری برای این کار وجود دارد؛ مثل سن، جنسیت، مکان، ویژگی‌های شخصیتی، نوع سازمان، صنعت، موقعیت شغلی، رتبه‌ی شغلی و …
ایمیل‌هایی که برای دسته‌های خاص مطابق با ویژگی‌های‌شان فرستاده می‌شوند، جذابیت بیشتری برای دریافت‌کنندگان دارند و اثرگذاری آنها خیلی بیشتر از ارسال ایمیل یکسان برای همه‌ی مشترکین است.

گام ششم: تحلیل و ارزیابی اثرگذاری ایمیل مارکتینگ

 

ارزیابی میزان موفقیت ایمیل مارکتینگ خیلی مهم است. بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل مارکتینگ امکان استفاده از برخی تحلیل‌ها را به شما ارائه می‌دهند.
تحلیل‌های گوناگونی برای بررسی ایمیل مارکتینگ به کار می‌رود اما ۳ مورد از مهم‌ترین‌ها عبارتند از: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک کردن (CTR)‌ و نرخ قطع اشتراک.
نرخ «باز کردن» نشان می‌دهد تا چه حد در برقراری ارتباط موفق بوده‌اید. در صنایع مختلف، نرخ باز کردن متفاوت است (می‌توانید برای اطلاع از نرخ متوسط در صنایع مختلف به میل‌چیمپ (Mailchimp) مراجعه کنید). در کل نرخ «باز کردن» مناسب در حدود ۲۰ درصد است.
نرخ پایین «باز کردن» به این معنی است که مخاطبان از ایمیل‌های شما می‌گذرند یا به محض دریافت، آنها را پاک می‌کنند (یا آنها را به عنوان خوانده‌شده علامت‌گذاری و سپس در صندوق نامه‌ها رها می‌کنند). اگر نرخ «باز کردن» پایین است باید در ایمیل مارکتینگ خود تجدید نظر کنید. نامه‌هایی را که پیش از این ارسال کرده‌اید بازخوانی کنید، به موضوع ایمیل‌ها توجه کنید. چیزی در آن ایمیل‌ها باعث شده است مشترکین آنها را باز نکنند. پس بررسی و آزمایش کنید تا به نرخ بالاتری برسید.


پایین بودن نرخ «کلیک کردن» (برای ورود به سایت مورد نظر) ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. ممکن است پیام‌های‌تان به خوبی هدف‌گذاری نشده باشند، در این صورت باید روش بخش‌بندی‌تان را بهبود دهید. همچنین ممکن است به روشنی پیام‌ و خواسته‌تان را از مشترکین بیان نکرده‌ باشید.
اگر نرخ «قطع اشتراک» نسبت به نرخ «باز کردن» بالا باشد، شما مشکل بزرگی دارید. به عقب برگردید و بررسی کنید چه زمان‌هایی مشترکین درخواست قطع اشتراک داده‌اند. اگر بعد از برخی پاسخ‌های خودکار اشتراک‌شان را قطع کرده‌اند، باید تنظیمات پاسخگویی خودکار را بازنگری کنید. اگر این اتفاق پس از دریافت برخی پیام‌های تبلیغاتی رخ داده است، باید در نحوه‌ی ارائه‌ی پیشنهادتان تجدید نظر کنید. اگر خیلی زود پس از دریافت ایمیل پیگیری یا معرفی از اشتراک صرف نظر می‌کنند، بی‌شک باید روی پیام نخستین خود کار کنید.
اگر به نتایج توجه کنید، این تحلیل‌ها بسیار کاربردی هستند و به شما نشان می‌دهند کجای کارتان غلط است. بنابراین متغیر اصلی «توجه کردن» است.

بهترین خدمات‌دهنگان ایمیل مارکتینگ

 

خدمات‌دهندگان بسیاری وجود دارند اما برای اینکه کارتان را ساده‌تر کنم، ۳ تا از بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنم.

میل‌چیمپ

میل‌چیمپ احتمالا یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ی ایمیل مارکتینگ است. میل‌چیمپ خدمات متنوع و چارچوب‌های بسیاری برای خلق ایمیل در اختیار شما می‌گذارد. همچنین کار با آن برای راه‌اندازی پاسخگو و ایجاد جریان خودکار ایمیلی بسیار ساده است. علاوه بر اینها ابزارهای بسیاری برای بخش‌بندی و یکپارچه‌سازی در اختیارتان قرار می‌دهد.
استفاده از خدمات میل‌چیمپ تا سقف ۲۰۰۰ مشترک و ارسال دستِ‌بالا ۱۲۰۰۰ ایمیل در ماه رایگان است. اگر کارتان سنگین‌تر شد باید هزینه‌ها را ماهانه پرداخت کنید.

اِی‌وبِر

اِی‌وبِر (Aweber)‌ هم بسیاری از خدماتی را که میل‌چیمپ ارائه می‌دهد، در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از خدمات اِی‌وبِر در دوره‌ی آزمایشی ۳۰‌روزه رایگان است و پس از آن پرداخت اجباری است. فرم اشتراکی که اِی‌وبِر ارائه می‌دهد کاربرپسندتر و جذاب‌تر است.

کانستنت کانتَکت

کانستنت کانتَکت (Constant Contact) برای ۶۰ روز خدماتش را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، بنابراین زمان بیشتری برای آزمایش و تصمیم‌گیری پیش از خرید دارید. قیمت خدمات کانستنت کانتَکت مناسب و به ‌صرفه است و با افزایش تعداد مشترکین افزایش می‌یابد.
همچنین کانستنت کانتَکت طرح بازاریابی هم به شما ارائه می‌کند، رخدادهای بازار را مشخص می‌کند، امکان یکپارچه‌سازی دارد و در بررسی‌های و نظرسنجی‌های آنلاین به شما کمک می‌کند.

نکاتی برای خلق چارچوب ایمیل

 

خدمات‌دهندگان ایمیل مارکتینگ قالب‌ها و امکانات طراحی مختلفی برای خلق ایمیل‌های جذاب و بی‌نقص فراهم می‌کنند. اما در خلق چارچوب ایمیل ۵ قانون زیر را سرلوحه‌ی کارتان قرار دهید:

۱. سازگاری با موبایل

۵۳ درصد ایمیل‌ها در گوشی‌ها یا دیگر ابزارهای قابل حمل الکترونیک (نظیر تبلت، فبلت و…) باز می‌شوند پس تردیدی نیست که باید مطمئن شوید ایمیل‌های‌تان در این ابزارها به راحتی قابل خواندن هستند.

۲. لینک‌های مشخص

لینک‌ها را در ایمیل‌های‌تان کاملا مشخص کنید تا مخاطبان به راحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

۳. عرض ۶۰۰ پیکسلی

امروزه برای خواندن ایمیل‌ها از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌شود. برای سازگاری با صفحه‌های مختلف مطمئن‌ترین گزینه طراحی ایمیل‌ها در عرض ۶۰۰ پیکسل یا کمتر است.

۴. عکس و تصویر کمتر

با اینکه این روزها جنبه‌ی دیداری دنیای وب بسیار قوی شده است هنوز برخی ابزارها تصاویر را به خوبی نمایش نمی‌دهند. بنابراین احتمال دیده نشدن محتوای ایمیل‌تان را با استفاده‌ی بیش از اندازه از تصاویر افزایش ندهید.

۵. امکان اعلان اسپم و قطع ارتباط

از نظر قانونی باید برای مخاطبان امکان اعلان اسپم (علامت‌گذاری ایمیل به عنوان اسپم) و قطع ارتباط را فراهم کنید. حتما آدرس ایمیل‌تان را داخل ایمیلی که ارسال می‌کنید قرار دهید، تا کاربر بتواند از طریق ارسال ایمیل اشتراکش را لغو کند، یا اینکه یک دکمه لغو اشتراک قرار دهید، که با کلیک بر روی آن لغو اشتراک انجام شود.
بهتر است امکان قطع اشتراک در ایمیل‌های‌تان آنقدر ساده باشد که کسی اقدام به نشانه‌گذاری ایمیل‌های‌تان به عنوان اسپم نکند. اگر دکمه‌ی عدم ارسال ایمیل و قطع اشتراک به آسانی پیدا نشود، راحت‌ترین راه، اعلان اسپم است.
باید بدانید که از دست دادن مشترکین بهتر از فرستادن ایمیل‌تان به صندوق هرزنامه‌هاست. نشانه‌گذاری شدن به عنوان اسپم باعث می‌شود ایمیل‌های شما به طور خودکار در صندوق هرزنامه‌ها قرار بگیرد و نرخ دریافت ایمیل‌ها کاهش بیاید. اما در صورت قطع اشتراک هنوز می‌توانید نسبت به جلب دوباره‌ی مخاطب‌تان امیدوار باشید.

نتیجه‌گیری

ایمیل مارکتینگ هنوز هم راه مؤثری برای بازاریابی کسب‌وکارتان است. یک خدمات‌دهنده‌ی ایمیل مارکتینگ انتخاب کنید، ایمیل‌های مختلف را بررسی کنید، امکان جریان خودکار ایمیلی را راه‌اندازی کنید و ایمیل‌هایی بفرستید که مشترکین‌تان دوست داشته باشند.

منبع: getspokal.com

  1. قسمت اول این مقاله
hsp.ir
کسب درامد از تلگرام

درباره ی اکبر سلیمانی

همچنین ببینید

📌اتوماسیون اداری چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا این روزها زیاد عبارت «اتوماسیون اداری» را می‌شنوید، ولی شاید دقیقا نمی‌دانید که اتوماسیون …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی پشتیبانی تلگرامی لاین استور