خانه / مدیریت و تبلیغات - درویش زاده / ?راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ(قسمت اول)
عضویت در کانال

?راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ(قسمت اول)

 

یادش به خیر! آن روزهایی که تازه ایمیل را شناخته بودیم. بی‌صبرانه صدای تَتَق تَـــــق تَق اینترنت دایال‌آپ را دنبال می‌کردیم و پس از اتصال فورا سراغ صندوق نامه‌های‌مان می‌رفتیم و بوم!!! «ایمیل‌های جدید». چقدر هیجان‌انگیز بود! چه کسی فکرش را می‌کرد ایمیل و در زمانی کوتاه ایمیل مارکتینگ اینقدر اهمیت پیدا کند.

مطمئنم در گذشته صندوق نامه‌های شما هم مانند صندوق من بیشتر شامل اِسپم بود تا ایمیل‌های واقعی! حقیقت این است که بخش عمده‌ای از تجربه‌ی ۱۰ سال نخست من در رابطه با ارسال و دریافت ایمیل، مربوط به اِسپم‌ها یا همان هرزنامه‌ها بود. این تنها مشکل من و شما نبود. در واقع به دلیل انبوه هرزنامه‌ها من تا پیش از سال اول دانشگاه، چندان ایمیل و کاربرد آن را جدی نمی‌گرفتم.
با پیشرفت فناوری توانستیم این مشکل را (تا حد زیادی) رفع کنیم. امروزه خدمات‌دهنده‌های ایمیل هرزنامه‌ها را شناسایی می‌کنند و زحمت چک کردن همه‌ی ایمیل‌ها را از دوش ما برداشته‌اند.
اینکه امروزه رسانه‌های اجتماعی مجازی و انواع اپلیکیشن‌های ارتباطی در دنیای ارتباطات حکمرانی می‌کنند، به این معنی نیست که از اهمیت ایمیل کاسته شده باشد. در واقع صندوق نامه‌های ما به خلوت‌گاه ما تبدیل شده است! بر خلاف رسانه‌های اجتماعی که گاهی ممکن است پیام‌ها و اعلان‌شان کلافه‌تان کند، ما امکان این را داریم که انتخاب کنیم مایل به دریافت چه ایمیل‌هایی هستیم و کدام ایمیل‌ها را نمی‌خواهیم.
اگر سر و کارتان با بازاریابی باشد بی‌تردید درباره‌ی ارزش ایمیل و اهمیت آن در برقراری ارتباط با مشتریان شنیده‌اید. با اینکه ایمیل مارکتینگ ابزار ارزشمندی در انتقال پیام‌تان به دیگران است اما در عین حال ممکن است ابزار گمراه‌کننده‌ای باشد. بنابراین باید فنون استفاده‌ی کارآمد از آن را بدانید. پس برای بهره بردن از مزیت‌های ایمیل مارکتینگ با تکیه بر توصیه‌های زیر، همراه ما باشید.

گام اول: اجازه برای ارتباط بیشتر

برای ایمیل مارکتینگ اثربخش، پیش از هر چیز، باید اجازه بگیرید. مهم نیست ایمیل از طرف که باشد، کسی به ایمیل‌های ناخواسته (همان هرزنامه) توجه نمی‌کند. به چند روش می‌توانید از مخاطبان خود برای ارسال ایمیل اجازه بگیرید. این استراتژی‌ها در سه دسته قرار می‌گیرند: پرسیدن، ترغیب کردن، مجبور کردن.
برای کسب اجازه باید مخاطبان‌تان را قانع کنید که ایمیل‌های شما به دردشان می‌خورد؛ «‌آدرس ایمیل‌ لطفا؟» جواب نمی‌دهد. باید مشوقی ارائه کنید که نشان دهد ایمیل‌های شما برای آنها جذابیت دارد. کاری کنید که احساس کنند محتوای ایمیل‌های شما باید در صندوق نامه‌های‌شان وجود داشته باشد.
بهترین راه این است که خودتان را جای مشتری‌ بگذارید، چه چیز باعث می‌شود که شما آدرس ایمیل‌تان را به دیگران بدهید؟ من شخصا به ۳ دلیل عمده آدرس ایمیلم را در اختیار دیگران می‌گذارم:

  • تمایل به آگاهی از تغییرات سایت‌ها یا وبلاگ‌های مورد علاقه‌ام
  • امکان دانلود رایگان (معمولا ای‌بوک یا مقاله)
  • برای اطلاع از آخرین محصولات، خدمات، عرضه‌های تازه و…

نگاهی به صندوق نامه‌های‌تان بیندازید و سعی کنید به یاد بیاورید به چه دلیل خبرنامه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی کنونی در صندوق‌تان وجود دارند. همان دلایلی که برای شما مهم است، معمولا برای دیگران هم اهمیت دارد.

گام دوم: پیگیری بعدی و مدیریت انتظارات

پس از گرفتن آدرس ایمیل، نوبت به بررسی انتظارات مشترکین‌تان است. مدیریت انتظارات نقش مهمی در ایمیل مارکتینگ دارد و این شما هستید که انتظارات مخاطب را شکل می‌دهید. پس باید طرح ایمیل مارکتینگ مناسبی داشته باشید که بتوانید آن را دنبال و ارتباط‌تان را با مخاطبان‌تان حفظ کنید.
برای مدیریت انتظارات بهتر است بلافاصله پس از تأیید عضویت، برای مشترکین یک ایمیل پیگیری بفرستید. این فرصت خوبی برای تشکر از آنها و معرفی خودتان و همچنین ارسال محتویاتی است که ممکن است برای آنها جذاب باشد، بهتر است یادآوری کنید هر چند وقت یک بار از شما ایمیل دریافت می‌کنند. بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل امکان پاسخگویی خودکار را دارند، پس از این ویژگی استفاده کنید.
فراموش نکنید که اگر پس از اینکه به مشترکین قول دادید هفته‌ای یک ایمیل برای‌شان بفرستید، هر روز ایمیل نفرستید، چون باعث ناراحتی و عصبانیت آنها خواهید شد. حالت برعکس نیز همین اثر را دارد، اگر به جای ایمیل‌های روزانه (که قول آن را داده‌اید) ماهی یک ایمیل بفرستید، اعتماد و رضایت مشترکین را از دست می‌دهید.

گام سوم: ارسال خبرنامه‌های جذاب و چشمگیر

شما می‌توانید ایمیل‌های گوناگونی بفرستید اما ارسال پیوسته‌ی خبرنامه شروع خوبی است. کیفیت محتوا مثل همیشه، مهم‌ترین عنصر است و برای یک خبرنامه، محتوا حتی اهمیت بیشتری دارد. ‌
خبرنامه نباید فقط شامل معرفی محصولات‌تان و فروش آنها باشد. هر قدر هم که محصولات شما باکیفیت باشند، ممکن است همه با شما هم‌نظر نباشند؛ اگر مدام پیامی را تکرار کنید، پس از مدتی توجه مخاطبان را از دست می‌‌دهید. فراموش نکنید که انسان‌ها خودخواهند! ما ایمیل‌مان را باز نمی‌کنیم برای اینکه چیزی به دیگران ارائه کنیم، ما دوست داریم چیزی به دست بیاوریم. پس در محتوای نامه مواردی مانند دانلود رایگان، اطلاعات مفید و جذاب و… قرار دهید. برای اینکه چیزی به دست آورید، نخست باید چیزی به دیگران بدهید! لُب مطلب اینکه کمتر به خریدن اصرار کنید.

ایمیل باید خوانده شود

در بازاریابی ایمیلی فرقی نمی‌کند که از چه ابزاری استفاده کنید یا چقدر زمان داشته باشید، مهم این است که ایمیل‌ها خوانده شوند. بنابراین:

  • ایمیل‌ها را با نرم‌افزارهای موبایل سازگار کنید
  • از نشانگرها، زیرتیترها و بندهای کوتاه استفاده کنید
  • از متن ساده یا زبان HTML استفاده کنید و به محتوای‌تان زیاد زرق و برق ندهید (عکس‌ها و ویدئوها اغلب به خوبی نمایش داده نمی‌شوند و حتی ممکن است به عنوان اِسپم شناخته شوند)

اگر کسی ایمیل‌های‌تان را نخواند، همه‌ی تلاش‌های شما بیهوده خواهد بود.

به دقت ویرایش کنید

هر ایمیل را هزاران بار می‌خوانید؟ مطمئن می‌شوید که هیچ اشتباهی رخ نداده است؟ برای خودتان یک نمونه‌ی آزمایشی می‌فرستید؟ و پس از همه‌ی اینها آماده‌اید که دکمه‌ی «ارسال» را کلیک کنید؟ دست نگه دارید!
من هم بارها به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ مثبت داده‌ام اما یک بار در قسمت موضوع نوشته بودم «مشکلات برخواسته از عدم تفاهم»، آن را ارسال کردم و بعد هم خجالت‌زده شدم! متوجه مشکل شدید؟ «برخواسته»؛ و در این مدت این تنها مورد نبوده است.
ویرایش نوشته‌ی خودتان کار سختی است، تجربه به من آموخت که نمی‌توانم تنها به چشمان خودم تکیه کنم. ما معمولا نوشته‌ی خودمان را با دید مثبت و همانطور که دوست داریم آن را ببینیم (و نه به شکل حقیقیِ آن)، می‌خوانیم. پس اگر برای‌تان ممکن است ویرایش ایمیل‌ها را به دیگران بسپارید.

 

 

??پایان قسمت اول

 

قسمت دوم
hsp.ir
کسب درامد از تلگرام

درباره ی سرکار خانم برومند مشاور تبلیغات اینترنتی

همچنین ببینید

?پنج راهکار برای ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان‌ها

خیلی از شرکت‌ها واقعا می‌خواهند فرهنگ نوآوری را در سازمان خود ایجاد کنند، فرهنگی که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی پشتیبانی تلگرامی لاین استور